Samfunnsbidrag og lokal verdiskaping
Forretningsstrategi, forretningsmodell og kjerneverdier
Effektiv dialog med grunneiere og lokalsamfunn er avgjørende for å sikre at Hafslund sørger for samfunnsbidrag og lokal verdiskaping. Tett samarbeid gjennom hele prosessen ved utbygginger og oppgraderinger er essensielt. Hafslund mener en proaktiv tilnærming bygger tillit, beriker Hafslunds prosjekter og viser konsernets forpliktelse til varige og bærekraftige relasjoner med grunneiere og lokalsamfunn.
Hafslunds verdier («Åpen», «Nyskapende» og «Ansvarlig») beskriver hvem konsernet er og hvem konsernet ønsker å være. De skal være førende for hvordan konsernet agerer og har tydelige paralleller til dette vesentlige bærekrafttemaet. «Åpenhet» er avgjørende for en god dialog med interessenter, «Ansvarlig» innebærer at å gi noe tilbake og å involvere interessenter, «Nyskapende» betyr at Hafslund ønsker å være bedre enn i går, hver dag.
Hafslund har en tydelig tilstedeværelse i mange lokalsamfunn. Konsernets sponsoraktiviteter handler om å gi noe ekstra til lokalsamfunnene Hafslund opererer i, utover arbeidsplasser og skatteinntekter.

Hafslunds verdier, som beskriver hvem konsernet er og hvem konsernet ønsker å være, skal være førende for hvordan konsernet agerer og har tydelige paralleller til dette vesentlige bærekrafttemaet.
Påvirkning, risikoer og muligheter
«Samfunnsbidrag og lokal verdiskaping» er et tema som er vesentlig, stor grad på grunn av den positive påvirkningen Hafslund har på mennesker og miljø.
Hvert år forsyner Hafslund millioner av innbyggere med ren, fornybar energi – produsert av vannkraft fra norske innsjøer og elver, og av overskuddsenergi fra blant annet avfallsanlegg. Hele overskuddet fra Hafslund går tilbake til samfunnet, først og fremst gjennom skatteinntekter og utbytte til eieren Oslo kommune. De fleste av Hafslunds kraftverk eies sammen med de lokale kommunene, som får verdifulle og forutsigbare skatteinntekter fra kraftproduksjonen. Hafslund er en stor arbeidsgiver og står for mange arbeidsplasser over hele Sør-Norge. I tillegg ønsker Hafslund å gi noe ekstra tilbake til lokalsamfunnene gjennom sponsing og lokal verdiskaping.
Støtte fra de som blir påvirket av konsernets virksomhet er avgjørende dersom Hafslund skal lykkes med sine strategiske mål. God dialog er viktig for å kunne bygge ut mer energi, samt drifte og vedlikeholde eksisterende energiproduksjon. Derfor har konsernet tett relasjon til lokalsamfunnene det opereres i og søker tett dialog med lokalsamfunnene. I tillegg etterstrebes det å benytte lokale tjenesteleverandører og partnere i alle sammenhenger der det er mulig. Kort vei mellom leverandør og anlegg innebærer besparelser for miljøet og lokal infrastruktur, samtidig som det trygger lokale arbeidsplasser.

Verdiskaping for 2023 basert på resultatførte størrelser
Diagrammet fordeler de resultatførte størrelsene, istedenfor de betalte størrelsene omtalt senere i delkapittelet. Her er Hafslund- konsernets resultater beregnet ved å ta årets resultatførte inntekter (driftsinntekter, andel fra tilknyttede selskaper og felleskontrollert virksomhet, realisert og urealisert gevinst/tap på valuta og renteinntekter), og trekker fra energikjøp og overføringskostnader, samt verdiendring av erstatninger.
Total verdiskapning tilsvarer 18,7 milliarder kroner.
Policy/retningslinjer
Prinsipper i konsernpolicy for bærekraft som er direkte relatert til det vesentlige bærekrafttemaet «Samfunnsbidrag og lokal verdiskaping»:
- Hafslund skal bidra til lokal verdiskaping i områder hvor konsernet har virksomhet.
- Store prosjekter skal hensynta lokale interesser ved strategisk involvering, og god dialog med lokalsamfunn og andre interessenter skal ivaretas.
Hafslund har etablert retningslinjer knyttet til hvilke formål konsernet ønsker å sponse. Dette skal være formål som direkte eller indirekte støtter konsernets visjon, verdier eller strategiske hovedmål.
- Lag og foreninger innen sport, kultur og friluftsliv i områdene hvor Hafslund har virksomhet – Vestland, Akershus, Buskerud, Østfold, Innlandet og Oslo – og som først og fremst prioriterer barn og unge.
- Aktører og aktiviteter som har miljøet i fokus, og som bidrar til et mer bærekraftig samfunn.
- Aktører eller foreninger som fremmer kompetanse, skaperånd og innovasjon på relevante og anerkjente utdanningsinstitusjoner.
Risikoer | Muligheter | |
---|---|---|
Vanskeligere å bygge mer kraft | Lokale arbeidsplasser | |
Tap av omdømme og politisk «goodwill» | Utbygging av fornybar energi | |
Mer krevende å rekruttere ansatte | Initiativer i Hafslunds nærområder | |
Lokalt samarbeid |
Tiltak og aktiviteter
Mål
«Samfunnsbidrag og lokal verdiskaping» er et tema hvor det er krevende å sette mål. Dialog med lokale interessentgrupper er en kontinuerlig prosess og det er heller ikke nødvendigvis formålstjenlig med konkrete mål knyttet til dette. Lokale innkjøp og lokal verdiskaping lar seg vanskelig måle og vil avhenge av prosjekt.
Indikatortabeller
Samfunnsbidrag | Enhet | 2023 | 2022 | Kommentar |
---|---|---|---|---|
Verdiskapning og -fordeling til vertskommuner i form av direkte skatter | Mill. kroner | 508 | 447 | Naturressursskatt og eiendomsskatt |
Verdiskapning og -fordeling til staten i form av direkte skatter | Mill. kroner | 13 877 | 4 960 | Betalt skatt, høyprisbidrag arbeidsgiveravgift, konsesjonsavgift, NOX-avgift og forbrenningsavgift |
Bidrag til vertskommuner/fylkeskommuner i form av konsesjonskraftsfordel | Mill. kroner | 605 | 1 549 | Fordelen av konsesjonskraft. Estimat = Volum* (markedspris - konsesjonskraftpris) |
Bidrag til kommuner/-fylkeskommuner i form av konsesjonsavgifter | Mill. kroner | 85 | 83 | |
Samlet godtgjørelse til ansatte* | Mill. kroner | 935 | 669 | |
Avkastning for eier, Oslo kommune, i form av utbytte | Mill. kroner | 2 100 | 1 750 | Utbetalt utbytte i 2023 |
*Sammenligningstallet for samlet godtgjørelse til ansatte er oppdatert. Ved en feil inneholdt rapporteringen i 2022 arbeidsgiveravgift.
Security of supply, district heating | Unit | 2023 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|
Security of supply | Per cent | 99,97 | 99,97 |
Være en pådriver for fornybar energi gjennom god interessentdialog | Enhet | 2023 | 2022 | Kommentar |
---|---|---|---|---|
Vannkraftens omdømme i befolkningen fjernvarme | Prosent | 88 | 89 | Andel som svarer at de er positive til vannkraft i TNS Kantar klimabarometer |
Andel av igangsatte store vannkraftprosjekter som inkluderer interessentdialog på grunn av hensyn til samfunn, publikum og miljø | Prosent | 90 | 95 |